صفحه اصلی > مطالعات زنان : محبوبیت کیکی من!

محبوبیت کیکی من!

  • دامنۀ بسیار گسترده‌ای از پژوهش‌های مکتب‌آفرین و یافته‌های راهبردی و دانسته‌های عمیق و کتاب‌های بسیار مهم نشان می‌دهد که زنان، اغلب بیش از مردان در زندگی روزمره، هدف کالاشدگی یا شیء‌انگاری جنسی قرار می‌گیرند.
    شیء‌انگاری جنسی زمانی رخ می‌‌دهد که بدن، بخشی از بدن یا کارکرد‌های جنسی از کل وجود پیچیدۀ فرد جدا شود و با آن به‌عنوان تنها یک شیء یا هدفی برای نگاه‌کردن، به دست آوردن یا لمس کردن رفتار شود.
  • پس، تعریف نظریۀ شیءانگاری را در ساده‌ترین حالت می‌توان این‌گونه بیان کرد: تبدیل‌شدن زن به کالا، نادیده‌گرفتن شخصیت زن، اهمیت بیشتر داشتن کارکردهای جنسی و اندام زنان نسبت به کلیت وجودی آنان و… .
  •  درنهایت، صاحبان نظریه‌ شیءانگاری (باربارا فردریکسون و تومی رابرتس) در این‌باره می‌گویند: هنگامی که زنان شیء‌انگاری می‌شوند، به‌عنوان بدن و به‌ویژه بدنی که برای استفاده و لذت‌جویی دیگران وجود دارد، در نظر گرفته می‌شوند.

 

منابع:
1_ Bartky, S.L., Femininity and domination: Studies in the phenomenology of oppression. 2015: Routledge
2- Fredrickson, B.L. and T.-A. Roberts, Objectification theory: Toward understanding women’s lived experiences and mental health risks. Psychology of women quarterly, 1997. 21(2): p. 173-206.

مقالات مرتبط

من یا عروسک من؟ عجایبی از مغز!!

 نظریه شئ‌انگاری مطرح می‌کند که زنان همچون شئ یا کالا در نظر…

2 مرداد 1404

تحمل فشار پاشنه های 7 سانتیم فدای لبخند بندهای کتونی زرنگیت!

پژوهشگران دانشگاه #وست_انگلند در تحلیلی از دیدگاه‌های مردان جوان دربارۀ لباس یافتند…

2 مرداد 1404

از نوشیدن وایتکس تا استفاده استراتژیکی دارایی ها..!!

زنان با لباس بدن‌نما و جنسی‌شده چگونه درک و قضاوت می‌شوند؟ دونالد…

2 مرداد 1404

دیدگاهتان را بنویسید