- دامنۀ بسیار گستردهای از پژوهشهای مکتبآفرین و یافتههای راهبردی و دانستههای عمیق و کتابهای بسیار مهم نشان میدهد که زنان، اغلب بیش از مردان در زندگی روزمره، هدف کالاشدگی یا شیءانگاری جنسی قرار میگیرند.
شیءانگاری جنسی زمانی رخ میدهد که بدن، بخشی از بدن یا کارکردهای جنسی از کل وجود پیچیدۀ فرد جدا شود و با آن بهعنوان تنها یک شیء یا هدفی برای نگاهکردن، به دست آوردن یا لمس کردن رفتار شود. - پس، تعریف نظریۀ شیءانگاری را در سادهترین حالت میتوان اینگونه بیان کرد: تبدیلشدن زن به کالا، نادیدهگرفتن شخصیت زن، اهمیت بیشتر داشتن کارکردهای جنسی و اندام زنان نسبت به کلیت وجودی آنان و… .
- درنهایت، صاحبان نظریه شیءانگاری (باربارا فردریکسون و تومی رابرتس) در اینباره میگویند: هنگامی که زنان شیءانگاری میشوند، بهعنوان بدن و بهویژه بدنی که برای استفاده و لذتجویی دیگران وجود دارد، در نظر گرفته میشوند.
منابع:
1_ Bartky, S.L., Femininity and domination: Studies in the phenomenology of oppression. 2015: Routledge
2- Fredrickson, B.L. and T.-A. Roberts, Objectification theory: Toward understanding women’s lived experiences and mental health risks. Psychology of women quarterly, 1997. 21(2): p. 173-206.